KOLOROWE JEZIORKA (PL)

WIEŚCISZOWICE

KOLOROWE JEZIORKA - 2023

------------------------------------------------------------------------------------------------

Na počátku 18.století vznikl v oblasti kolem obce Wieściszowice (čti Wještišovice) důl na pyrit. Tato hornina se používala na výrobu kyseliny sírové, která byla již tehdy velmi žádaná a protože místní horniny jsou na pyrit bohaté, vzniklo v lesích nad vesnicí několik šachet. Ve 20.století se těžba zastavila a šachty byly opuštěny. Doly zarostly a postupem doby se země nad šachtami propadla a zalila vodou. Vznikla tajemná jezírka ukrytá v lesích. Díky složení hornin, z kterých jsou stěny jezírek a dno, mají neobvyklou barvu, která postupně začala lákat turisty z okolí. Neobvyklost jezírek láká dnes turisty i z daleka, neboť jezírka jsou opravdu jedinečná na evropském rozměru.

Trasa z CZ směr Královec, kde překročíte hranici do Polska. Projedete Lubawkou a dojedete do Kamienne Gory. Zde máte 2 možnosti – širší příjezdová trasa vede dále po silnici č.5 až do obce Marciszów, kde odbočíte doleva ve směru Kaczorów po silnici 328. Ještě než opustíte Marciszów, musíte odbočit opět doleva po silničce na Janowice Wielkie (zde už je tabulka Kolorowe jeziorka) a po chvilce opět doleva na Wieściszowice.

Druhá možnost, která nabízí nádherné výhledy na okolní hory a kterou doporučuji pouze od jara do podzimu, je trasa přes Rędziny – na začátku Kamienne Gory odbočíte doleva na Jelení Horu a po pár kilometrech odbočíte doprava na Pisarzowice. Odsud pojedete stále po hlavní po stále užší silničce, která po pár kilometrech prudce stoupá přes obec Rędziny až do Rędzinského sedla, odkud se otevírají nádherné výhledy na všechny okolní hory. Po sjezdu dolů jste také ve Wieściszowicich.

Zdroj: http://www.sdetmipoevrope.cz/2018/05/07/kolorowe-jeziorka-neboli-tajuplna-barevna-jezirka-v-polsku/